TOP 5 TUSSENDOORTJES

Het is misschien wel het grootste probleem van iedereen die af probeert te vallen: lekkere trek tussen de maaltijden door. Je lunch was net niet vullend genoeg, het duurt wat langer voor je gaat avondeten – en voor je het weet sta je toch weer zakjes chips uit de automaat op werk te trekken en heb je je dagelijkse portie ongezonde vetten en suikers weer binnen. Geen ideale situatie! Hoe zorg je er nu voor dat je gezond blijft eten als zo’n eetbui je plotseling overvalt? Gezonde tussendoortjeszijn de oplossing.

Waarom tussendoortjes?

Veel mensen proberen gezonder te gaan eten door helemaal geen tussendoortjes meer te nemen en het gewoon op drie grote maaltijden per dag te houden. Een loffelijk streven, natuurlijk – maar vaak is het moeilijk vol te houden. Je hebt immers maar een beperkte hoeveelheid wilskracht, en als je dag in, dag uit tegen de honger moet vechten, kun je erop rekenen dat het een keertje fout gaat.

Het is daarom verstandiger om je tussendoortjes in te plannen, zodat je ervoor kunt zorgen dat je gezonde alternatieven klaar hebt liggen. Op die manier kun je je verantwoorde voedingspatroon een stuk makkelijker volhouden

1. Hüttenkäse met tomaat en komkommer 

Hüttenkäse (ook wel Cottage Cheese) is een frisse en jonge kaas die je kant-en-klaar uit het bakje kunt eten. Hüttenkäse bevat flink wat eiwitten (11 gram eiwit per 100 gram) en slechts een klein beetje koolhydraten en vet. Meng de hüttenkäse met wat schijfjes tomaat, plakjes komkommer en zwarte peper. Zo heb je een heerlijk fris, snel en gezond eiwitrijk tussendoortje.

2. Rosbief-avocado rolletjes 

Snijd wat stukken avocado in reepjes en rol de plakjes rosbief er omheen. Strooi er tot slot wat zwarte peper over en je hebt een snel gezond tussendoortje dat je flink wat eiwitten en gezonde vetten levert. Avocado’s zijn ware superfoods met enorm veel gezondheidsvoordelen, eet echter niet meteen een hele avocado, dit levert je namelijk al zo’n 360 kilocalorieën.

3. Groenten met hummus dip 

Wat is er lekkerder en frisser dan bijvoorbeeld wat rauwe worteltjes of een handje snoeptomaatjes wanneer je bewust wilt snacken? Eventueel kun je groenten als wortel of bleekselderij ook dippen in een bakje hummus: de kikkererwten leveren de nodige eiwitten, vezels en gezonde koolhydraten, die ervoor zorgen dat je geruime tijd een verzadigd gevoel hebt.

4. Kwark met fruit en noten 

Kwark is onder krachtsporters ontzettend populair. Het is een goede basis voor smoothies of zelfgemaakte eiwitshakes, maar ook als tussendoortje is het natuurlijk een heel geschikte keuze, vooral dankzij de vullende eiwitten. Eventueel kun je er wat vers fruit of wat noten bij eten, maar let dan wel een beetje op de calorieën die daarbij meekomen.

5. Augurk in plakjes kipfilet 

Rol een plakje kipfilet om een augurk en je hebt letterlijk binnen ‘no time’ een verantwoord tussendoortje. Je kunt het eventueel nog op smaak brengen met wat mosterd. Mosterd levert je weinig calorieën en is een prima verantwoorde smaakmaker. Ook augurken leveren je weinig calorieën; ze bevatten niet heel veel voedingsstoffen, maar zijn wel een goede leverancier van vitamine K. Eet augurken met mate, ze bevatten relatief veel natrium.

 

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIN
  • Pinterest
Share